Demonstraties

Tijdens Open Dagen, uw evenement, of gewoon zomaar eens tussendoor kunnen wij een demonstratie verzorgen.

De demonstratie voltige, hoe ziet dat eruit?

Bij de ingang van de rijbaan staan longeur, paard en voltigeurs klaar om hun entree te maken.

De muziek gaat aan. De longeur komt met het paard naar binnen.

Even later komen de voltigeurs keurig op de muziek de baan in en sluiten zich aan bij het paard en de longeur. Zij groeten naar het publiek en gaan weer op de muziek naar een plek in de baan, buiten de cirkel waarin het paard zal lopen.

De longeur laat het paard eerst een paar rondjes lopen, voordat de eerste voltigeurs naar het midden komen.

Er wordt andere muziek ingezet. De voltigeurs lopen naar het paard om het te  begroeten. Daarna beginnen zij met wat losse oefeningen terwijl het paard stapt of galoppeerd.

Vervolgens wordt er weer andere muziek ingezet. Nu laten de voltigeurs  een kür in teamverband zien. De eerste springt op het paard, de tweede volgt bijna direct en vervolgens laten zij één of meerdere oefeningen zien. Steeds springt een voltigeur weer af en komt een volgende erbij en ziet u oefeningen op de rug van het paard, die je ook bij bijvoorbeeld turnen of acrobatiek ziet.

Op andere muziek laat een solo voltigeur een kür zien.

De voltigeurs komen weer naar het midden om samen met paard en longeur af te groeten en lopen netjes de rijbaan uit.

Zo zou een demonstratie er uit kunnen zien. De samenstelling ligt nooit van te voren vast, omdat dat afhankelijk is van het paard of de paarden die we meebrengen én welke voltigeurs erbij kunnen zijn.

Voorbereiding voor de demonstratie

Maar voordat de demonstratie gegeven kan worden moet er nog wel wat gebeuren.

Het paard wordt netjes gemaakt en zijn hoofdstel en voltigebeugel worden gepoetst. De voltigeurs zullen in wedstrijdkleding hun entree maken in de rijbaan.

Voordat de demonstratie van start kan gaan wordt het paard d.m.v. longeren opgewarmd door de longeur. Ook de voltigeurs lopen zich eerst warm en zullen vervolgens rek- en strek oefeningen doen om te voorkomen dat zij tijdens de demonstratie blessures oplopen.

Op uw locatie

Wij komen op locatie met een bus met trailer, één of twee teams,  paard(/-en) en ondersteunende “crew”. De bus en trailer moeten kunnen parkeren op uw locatie. Voor de andere auto’s is eventueel parkeerruimte in de buurt ook voldoende.

Voor de demonstratie maken wij gebruik van uw rijbaan. Een demonstratie kan alleen in een goed onderhouden bak met zandbodem plaatsvinden, op gras doen wij geen demonstraties.

Ook het opwarmen van paarden en voltigeurs voor aanvang van de demonstratie zal op uw locatie plaatsvinden. Graag overleggen wij met u of u hiervoor ruimte beschikbaar heeft.

Tot slot verzorgen wij zelf de muziek bij de demonstratie. In principe nemen wij hiervoor zelf de middelen mee. Wij hebben dan wel stroom nodig voor de apparatuur.

Interesse in een demonstratie van Voltige Vereniging Krimpenerwaard?

Meer foto’s van demonstraties die wij gaven vindt u op onze Facebook pagina.

Wilt u meer weten over een demonstratie door onze voltige vereniging? Of wilt u informeren naar de kosten en of wij bij u een demonstratie kunnen komen geven? Neemt u dan contact op met ons op. Vul het contactformulier in en u krijgt van ons zo snel mogelijk antwoord.